Bokanmeldelse i FORMakademisk

En tredje anmeldelse av boken I materialenes verden kan leses her. Den er publisert i forskningstidsskriftet FORMakademisk og er skrevet av Nina Scott Frisch. Førsteamanuensis i kunst og håndverk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Den er både kritisk (på en god måte) og god. Det er svært interessant å lese andres vurderinger av et arbeid som man har hatt så til de grader under huden som jeg hadde med dette bokprosjektet. For meg var det skriveprosessen og prosjektet som var viktig. Selve boka har jeg større distanse til. Den skal få brukes, fortolkes og menes om av andre ut fra deres ståsteder og kontekster. Flott er det iallfall at mange nå bruker den på ulike måter og at alle tre anmeldelser løfter frem viktigheten av boka for barnehagefeltet. avslutningsvis skriver Scott Frisch: «Jeg opplever at teksten i boka fører sammen en ny og en eldre kunstfaglig arv fra formingens ideologiske historie. Det er ofte slik at 1 + 1 ikke blir to når det skapes, men noe mer. Bokens innhold blir en ny legering for vår samtid». Dette er for meg en oppsummering av intensjonen med dette bokprosjektet, og godt er det å lese at den oppfattes slik.

Til tider er den så velskrevet, så poetisk at den kan ta pusten fra en. Dette sitatet fra anmeldelsen viser til noe som for meg er helt essensielt i skriveprosessen, nemlig den skapende handlingen. En fagtekst kan også ha poetiske dimensjoner fordi vi skaper bilder, stemninger, koblinger og forståelse gjennom skriving også som form.

Boken har tidligere vært anmeldt i Første steg og Pedagogisk bokorm.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: