Trapperom

En fredag ettermiddag går jeg opp trappa som fører til min kontorfløy på jobb. I denne trappa har jeg gått uendelig mange ganger.  Dette trapperommet er preget av å være et sted for transport mellom etasjer og fløyer. Rommet er malt i en grønnfarge som kan gi assosiasjoner til operasjonsklær på et sykehus. Trapper og podier er dekket med gråhvite fliser. Rekkverket er av hvitmalt metall og gelenderet i børstet stål. Det samme er dørene inn til heisen. Trapperommet er preget av slitasje, med avskallet maling på rekkverket, møkkete fuger, og et lyset som er litt dunkelt. Det mest karakteristiske i opplevelsen av dette trapperommet er lukten som kan minner om gammel gymsal. Dette trapperommet hvor jeg går opp og ned mellom etasjer og  fløyer opplever jeg som et lite tiltalende rom. Et rom som har fått lite oppmerksomhet.  Det er jo bare et trapperom, et sted for transport, en arkitektonisk infrastruktur, så hva kan man  forvente? Det er jo ikke et sted man skal være. Men jeg er i dette rommet og tenker at jeg kanskje gjennom kamera kan se noen estetiske kvaliteter i dette rommet. 147 bilder, ulike vinkler, makrolinse, detaljer, teksturer, kontraster, linjer som understreker trapperommet funksjon og menneskers bevegelser i arkitekturen. Tett på, små mikrostudier av arkitektoniske elementer. Gjennom kameralinsen isoleres et utsnitt av helheten og sees løsrevet, gis ny betydning. Utsnittet settes inn i en annen kontekst. Hva kjer med opplevelsen?

Bildene settes sammen til en digital collage, musikk legges til, fargene endres og et nytt uttrykk oppstår.

Legg igjen en kommentar

