Santa Maria del Mar

Den aller siste morgenen på studietur i Barcelona hadde jeg akkurat tid til å besøke en av de vakreste bygningene i byen, basilikaen Santa Maria del Mar. Jeg har besøkt basilikaen før, men aldri tidlig på morgene. Bydelen El Born hadde akkurat våknet til liv, de første kafeen hadde åpnet, varer ble levert til butikker og mennesker var på vei til jobb. i basilikaen var det et par andre som hadde søkt inn. Sola lyste lavt gjennom blyglassvinduene og støvet danset i det gyldne lyset. Rommet var preget av ro, stillet og gryende dag. Stemningen var så anderledes enn den jeg kom inn fra, men likevel smeltet de sammen, utfylte hverandre og opplevelsen var vital og poetisk. Sittende på en av kirkebenkene lot jeg blikke søke ulike elementer i bygget. Mur, lysestaker, glass, utskjæringer, lys, taketets utsmykkning, deler og helheter om hverandere. Jeg tenkte på hvordan opplevelsen av dette bygget har preget mennesker gjennom mange hundre år. Pa de som arbeidet med å bygge basilikaen, på de som har søkt trøst og styrke, eller tilgivelse og forsoning her. På pilgrimmer, barn, nonner, forfulgte, gamle, tiggere og arbeidere. Jeg var på jakt etter en estetisk opplevelse. Jeg søkte og jeg fant.

Legg igjen en kommentar

