Ten Lessons the Arts Teach

By Elliot Eisner

The arts teach children to make good judgments about qualitative
relationships.
Unlike much of the curriculum in which correct answers and rules prevail, in the arts, it
is judgment rather than rules that prevail.

The arts teach children that problems can have more than one solution
and that questions can have more than one answer.

The arts celebrate multiple perspectives.
One of their large lessons is that there are many ways to see and interpret the world.

The arts teach children that in complex forms of problem solving
purposes are seldom fixed, but change with circumstance and opportunity. Learning in
the arts requires the ability and a willingness to surrender to the unanticipated
possibilities of the work as it unfolds.

The arts make vivid the fact that neither words in their literal form nor
number exhaust what we can know. The limits of our language do not define the limits
of our cognition.

The arts teach students that small differences can have large effects.
The arts traffic in subtleties.

The arts teach students to think through and within a material.
All art forms employ some means through which images become real.

The arts help children learn to say what cannot be said.
When children are invited to disclose what a work of art helps them feel, they must reach
into their poetic capacities to find the words that will do the job.
The arts enable us to have experience we can have from no other source
and through such experience to discover the range and variety of what we are capable of
feeling.

The arts’ position in the school curriculum symbolizes to the young
what adults believe is important.
SOURCE: Eisner, E. (2002). The Arts and the Creation of Mind, In Chapter 4, What the
Arts Teach and How It Shows. (pp. 70-92). Yale University Press. Available from NAEA
Publications.
Copyright © 2005 National Art Education Association. All rights reserved.

Eisners artistiske tilnærming til nødvendig erkjennelse kan godt repeteres og repeteres. I et utdanningssystem som ofte styres etter testbar kunnskapsoppnåelse er det viktig å poengtere at det er flere dimensjoner i læring.

2 comments

  1. mariannep@bluezone.no

    Takk for at du bringer dette videre! Gode argumenter for å bruke mer tid på skolen til kreative divergente oppgaver. Jeg leser bloggen din med stor interesse🙂
    Mvh Marianne Puvatcha
    Høgskolen i Østfold

  2. AH

    Takk for hyggelig tilbakemelding. Det er viktig at vi klarer å formidle hvorfor kunstfag har verdi i barns danning og læringsprosesser. Vi må alltid kunne legimitere viktighen av kunsfagene i hele utdanningsløpet. Det å være kunstnerisk virksomhet er en del av vår forståelsesform i møte med fenomenen i verden. Fant forleden en gammel forelesning av Christian Nordberg-Schulz fra min egen tid som hovedfagsstudent hvor han redegjør for tre ulike forståelsesformer. Den teoretiske, den praktiske og den poetisk. Dette var en fin påminnelse om at vi må åpne for ulike måter å se og være i verden på. Det er mye fokus på den teoretiske fortåelseformen i utdanning, men den praktisk og den poetiske forståelsesform må også få plass slik at vi anerkjenner ulike inngager i forstålesen av fenomener og utvider vår egen bevissthet om fenomener og vår væren i verden.
    Ann-Hege

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s