PES-konferansen i Larvik 4. juni 2011

Omtale av mitt innlegg Kunstmøtet som estetisk opplevelse, erfaring og læring – om små barns møter med kunst av Merete Sørensen og Bennyé D. Austring, University College Sjælland

: http://ucsj.dk/fileadmin/user_upload/International/Rejsebrev_undervisere/Mette_Soerensen_og_Bennye_D._Austring__-_AEstetikkonference_Larvik_2011.pdf

Anne‐Hege Waterhouse viste og fortalte om, hvordan børns ’uspecialiserede’ brug af kroppen og sanseapparatet stimuleres og bibringer dem vigtig viden om verden. Hun demonstrerede bl.a. nogle træklodser i mange former og med huller og revner, som små børn elsker at udforske. På denne baggrund har hun opstillet en empirisk funderet model for børns interaktionsstrategier i relation til ethvert nyt objekt: Først undersøges det sanseligt, så forsøges det kategoriseret: Hvad er det? Dernæst afprøves det konstruktionsmæssigt: Hvad kan det? Endelig meningstilskrives objektet: Det er det, det kan det. Processen, der kan forløbe i cirkel flere gange, giver barnet lyst til eksperimenter og styrker dets kreativitet. Her burde LEGO være klar med en ansættelseskontrakt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s