20 år med sanseutstillinger i Kunsthallen Brandts

I dag har jeg lest boken «Kunsten må gerne berøres – 20 års sanseudstillinger i Kunsthallen Brandts». Boken er en dokumentasjon over 20 ulike utstillinger gjennom 20 år. Utstillingene er laget av ulike kunstnere eller kunstnergrupper for barn. Målet har vært, i følge Kunstpedagog Ole Lambertsen, å skape totale romopplevelser for barn. Dette er ulike type installasjoner med ulik tematikk, form, materialitet og grad av interaksjon.

Sanseutstillingene utvikles som et samarbeid mellom kunstner og formidler. Dette samarbeidet er essensielt for å nå frem til barn i følge Karsten Ohrt. Kunstneren med sin kompetanse i å skape form og formidleren med sin kompetanse i å formidle og å være i dialog med barn kan i et samarbeid utfylle hverandre og skape unike møtekontekster for barns utforsking av kunst. Ohrt er videre opptatt av at utstillingenes kvalitet. Dette skal være kunst for utforsking og undring ikke tivoli, lekeplass eller eksperimentarium. Ohrt er opptatt av å fange det som er god kvalitet for barn.

Sanseutstllingene i Kunsthallen Brandt er kunstutstillinger på lik linje med de andre kunstutstillingene i institusjonen. Det gjøres ingen forskjell mellom kunst for barn og kunst beregnet for almenheten. Kravet til kvalitet i uttrykk, utstilling og formidling skal være den samme. Barn skal få oppleve kunst, ikke bli forklart hva kunst er. Sanseutstillingene skal forene lek, kropp, undring og det sanselige i kunstmøtet.

Når barn utforsker sanseutstillingene får de samtidig oppleve og erfare installasjonskunst og kan gjennom interaksjon etablere en forståelse for kunstformen. Dette fordrer kunst med høy kvalitet både i forhold til uttrykk, helhet, bruk av rom, materialer, objekter og det håndverksmessige .

Barn må i følge Kirsten Møller forberedes på kunstmøtet for at opplevelsen og erfaringen skal kunne bli god. Møller sier at disse forberedelsen kan inneholde forbesøk (for personalet i barnehagen) i utstillingen slik at de vet hva barn møter. Dette handler om alt fra kunstverket til det praktiske med transport, mat og garderobe. Hun mener også at det er viktig at det er dialog mellom personalet og museumsformidleren 0g at personalet må innhente noe kunnskap om kunstneren bak utstillingen. Selve besøket omhandler turen til utstillingen, inngang i bygget og garderobe, selve oppholdet i sanseutstillingen, dialogen, pauser og dokumentasjon gjennom foto, tegning, tredimensjonal forming og tekst. Et påfølgende etterarbeid med gjenskapelse og dialog, skapende arbeid i ulike materialer og uttrykk, utstilling og gjenbesøk i sanseutstillingen. Møller fremholder også viktigheten av en evaluering sammen med barna.

Peter Callesens «Himmelrum» 2007

Boken kan være til stor inspirasjon for alle som er opptatt av å skape gode sanselige kunstmøter for barn.

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s