Maletalent eller gode rammevilkår for skapende virksomhet?

3 år gamle Aelita Andre fra Australia skaper abstrakte bildeuttrykk som har fått stor oppmerksomhet. Jentas arbeider selger godt og har vært utstilt på museum og galleri.

Det knytter seg naturlig nok en viss skepsis til om arbeidene er genuint hennes eller om hun får hjelp av sine kunstnerforeldre til å lage dem. Foreldrene må naturligvis legge forholdene tilrette  med materialer, lerret og gi henne tid og mulighet til å skape på sin måte.

Jeg skal ikke felle noen dom i forhold til om det er «arv eller miljø» som har gjort det mulig for Aelita å lage disse bildene. Det som er interessant er at erfaringer viser at barn som får gode rammer rundt sine skapende prosesser kan skape kunstneriske uttrykk som på mange måter kan måle seg med abstrakte kunstuttrykk skapt av voksne.

I videoen med Aelita ser vi at hun eksperimenterer med materialet,gjennom fingermaling på lerret. Som Førskolelærerutdanner ser jeg det som svært viktig at førskolelærere og voksne i barnehagen lar barn gå inn i slike eksperimenterende prosesser med materialer. Da oppstår det ofte uttrykk som kan være spennende, men det krever at voksne legger tilrette med materialer og verktøy tilpasset barn. Det krever voksne som har kunnskap om hvordan malingen fungerer i forhold til underlag, fargeblandinger, konsistens osv. Kunnskap om håndverk, teknikk og materiale gjennom egne erfaringer.

Om de voksne i barnehagen skaper sammen med barn så vil de kanskje også bli overasket over kvaliteter i eget kunstnerisk uttrykk?

Den danske kunstneren Ann Marie Holm har arbeidet med små barns kunstneriske uttrykk gjennom eksperimentering, materialer og inetraksjonsstrategier som er på barnas premisser, men hvor de voksne gjør tydelige valg i forhold til matreialer, miljø og tilnærming.

Det er en romantisk myte slik jeg ser det at barnet skal skape uten ytre påvirkning for å uttrykke det genuine i seg selv. Vi lever i komplekse relasjoner til andre, til materialer, objekter og miljøer som påvirker oss ustanselig. Voksne skal støtte barn, og legge til rette for gode prosesser uten å undertrykke barnets eget initiativ. Barns medvirkning er sentralt og når det kommer til barnets eget kunstneriske uttrykk skal barnet være den som bestemmer.

Les også om Aelita i Dagbladet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s