Tekstilkunst til inspirasjon fra det ubevisste

Ved litt tilfeldig surfing på nettet kom jeg over kunstneren Kari Steihug og hennes tekstile arbeider. I vesentlig grad installasjoner. Det først bilde jeg fant er fra installasjonsprosjektet REST.  Arbeidet gav meg assosiasjoner til studentprosjektet «SVERM» som spilleromsstudentene 2009 stod for.

Når jeg ser på flere av hennes arbeider oppdager jeg at jeg flere ganger har sett arbeider eller bilder av arbeider som kunstneren har gjort uten at navnet hennes har festet seg. Likevel skjønner jeg at jeg i forhold til «SVERM»-prosjektet har vært inspirert av henne. Mine tidligere så flyktige møter med hennes kunst har satt spor, selv om jeg ikke selv var klar over det.

Rest Installasjon, ullklær som rakner, tråder, spoler og nøster med garn, stål, heklede og strikkede objekt

Jeg opplever at flere av hennes kunstverk handler om noe flyktig, noen tråder som kan eller ikke kan bli til noe. Noe rakner eller får form. Historier i tråder som samles til form i et rom.

Wardrobe Writings Galleri F15 Moss Tilhører Norsk Kulturråd Foto:Terje Holm

Kari Steihaug sier at: «Det er mange hender som har strikket i mine installasjoner, kjente og ukjente, men klærne er gjenkjent og gjenfortalt. Det å fortsette på noe som er og har vært er for meg en måte å «koble meg til» eller «holde fast» i en større fortelling og syklus, om generasjoner og levd liv, om tid og forgjengelighet.

Jeg søker et poetisk rom med flere lag av tid; mellom erindring og forventning, skjørhet og skjønnhet. http://www.everydaylife.no/inviterte/steihaug.htm

Arkiv; De Ufullendte Foto/Tekst  70stkxA4  Høstutstillingen 2009 Foto: Espen Tollefsen

Legg igjen en kommentar

