Bunter

Høsten 2008 fikk jeg ideen om at studentene skulle arbeide med bunterbunt med knapper i formingsundervisningen ved førskolelærerutdanningen på HiO. Tanken var at alle studenter som i løpet av studieåret 2008/2009 som har faget forming i førskolelærerutdanningen skulle lage en bunt hver.

Gode kollegaer var villig med på eksperimentet som har preget verkstedene et helt år (på godt og vondt).

Oppgaven har mange hensikter. For det første samler ofte barn kvister i barnehagen eller på tur med barnhagen.bunt med blå perler Jeg har erfart at disse ofte blir liggende igjen utenfor barnehageporten når turen er over. For å ivareta barns interesser i forhold til å samle materialer være dette være en måte å ivareta barnas interesse og medvirkning på. Å bruke det de samler av materialer i estetisk virksomhet i barnehagen er en måte å la barna være medvirkende på.

Bunten  har i en kulturhistorisk sammenheng en betydning for oss som en
måte å samle/frakte materialer og ved på, bunter med kvist har vært
brukt som laugingsredskap, gryteskrubber og sopelime.

bunt med perlerBunt er også en
gammel måleenhet. Bunt som fenomen kan være en tverrfaglig tilnærming til temaet kvist.

Andre elementer i denne oppgaven er materialitet, kontrast, tema, helhet, natur/kultur, form antall og variasjon.

Buntene skal ende opp i en installasjon som skal formidles på campus (HiO). Dette for å vise mangfold i uttrykk gjennom å sette dem sammen til en helhet. bunt med gule knapperDet er også et mål å synliggjøre hvor mange studenter som faktisk har faget forming gjennom et studieåret ved avdelingen!

I løpet av studieåret 2008/2009 har det vært over 800 studenter som har hatt faget forming. For seksjonenes ansatte er dette installasjonsprosjektet også en utdanningspolitisk aksjon for å vise hvor mange studenter som faktisk har faget i løpet av studieåret.

lærerworkshopAvdelingen har i flere år slitt med stram økonomi og har av de grunn kuttet i undervisningsressurser pr. student. Med denne installasjonen ønsker formingsseksjonen å synliggjøre forskjellen i antall og tall.

I forkant av fellesprosjektet hadde vi lærerene i seksjonene en workshop hvor vi også skapte bunter.

Buntene ble satt sammen til en installasjon som ble presentert på campus på HiO.  Se HIO-nytt

One comment

  1. Tilbaketråkk: 2010 in review | OM KUNST, ESTETIKK OG LÆRING

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s