Kunstutstilling i barnehagen

Kunstutstilling i barnehagen har i mange barnehager blitt en årlig begivenhet og en viktig tradisjon. I dag var jeg på kunstutstilling i barnehagen til barna mine. Som forelder er jeg selvsagt spent på å se hva barna mina har vært med på. Jeg har også noen faglige forventninger til en kunstutstilling siden jeg underviser i forming ved førskolelærerutdanningen. Hva kan en slik utstilling være i en pedagogisk sammenheng?

Kunstutstilling som en begivenhet i barnehagen er et fellesarrangement for barn, foreldre og ansatte. Dette kan være med på å skape gode opplevelser for alle i barnehagen. I forkant av en slik utstilling har barna vært gjennom ulik estetisk virksomhet. Som formingslærer vil jeg lete etter variasjon i uttrykksmåter og teknikker, pedagogisk dokumentasjon og  estetisk virksomhet hvor barn kan få skape ut fra eget ståsted.

En kunstutstilling kan være en dokumentasjon på den formingsvirksomheten som har foregått i barnehagen. Gjennom utstillingen kan man kanskje avlese personalet holdning og kompetanse til barn og skapende virksomhet gjennom variasjon i uttrykk, materialer, teknikker, formater, tema,  prosesser og pedagogisk dokumentasjon i tilknytning til gjennomførte prosjekter.

For mange av barna i barnehagen vil selve utstillingsdagen være preget av spenning og forventning. Ofte arrangeres det vernissasje med servering. Foreldre, besteforeldre og andre viktige voksne kommer på besøk til barnehagen. Barnas arbeider selges kanskje til inntekt for en god sak, eller til innkjøp av noe felles for barnehagen. En slik markering kan bli en viktig begivenhet for barna da de kan oppleve at deres arbeider blir satt pris på og at de sammen har skapt noe i barnehagen som andre vil ha glede av.

En utstilling vil kunne gi barna opplevelse og kunnskap om ulike utrykksvariasjoner i forming.  Den vil også kunne fungere som en oppsummering av skapende virksomhet gjennom barnehageåret og som en samtale- og dialogarena for å gjenkalle opplevelser og hendelser de har vært sammen om.

Faren ved slike arrangement i barnehagen er at det kan oppstå et produksjonpress i tiden før utstillingen som gjør at personalet mister fokus på prosessen. Samtidig kan dette «presset » føre til at man faktisk får gjennomført prosjekter man har hat ideer om men ikke funnet tid til mellom alle andre gjøremål.

Da jeg var på utstillingen i barnas barnehage var det veldig tydelig at barna var opptatt av å vise hva de hadde laget, og fortelle om hva de hadde gjort, og hvordan de hadde gjort det.  På småbarnsavdelingen var det et rom hvor veggene var dekket av papir og hvor barna hadde malt med hele seg. Bilder og tekst viser barn i bare bleie og med maling på hender, føtter, mage og ansikt. Flere av barna flokker seg rundt meg da jeg ivrig fotograferer verket og de viser å kommuniserer gjennom kropp, mimikk og ord hva de hadde gjort. Det er tydelig at de har sterke opplevelser av denne malevirksomheten. Opplegget ble gjennomført i dagene før utstillingen og erfaringene er derfor ferske, men jeg tolker det dit hen at dette var en måte å utforske maling på som var ny og sterk for barna. Dette er også en måte å uttrykke seg på som er i tråd med måten barna bruker kroppen sin på i andre aktiviteter. Disse malte frisene sammen med foto og tekst fungerer godt som pedagogisk dokumentasjon.

Dokumentasjon – en vei til refleksjon, dialog og ny praksis

kropp som maleredskap

veggmalei med tekst og bildedokumentasjon

bildeoppheng

bilde i vindu

trykk

silkepapir

trolldeig

geometri

oljekritt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s