Om estetiske valg i arbeid med installasjonen «Sove nå?»

Jeg arbeider nå med en installasjon som består av 5 puter og 2 dyner. Dette er en installasjon hvor målgruppa er de aller yngste barna i barnehagen. Jeg ønsker å skape en installasjon som inviterer barn til interaktivitet. Jeg har valgt å arbeide med kjente hverdagsobjekter om puter og dyner da jeg tror barna har et bevisst forhold til objektene. Dette er objekter de har kroppskunnskap om.

Tittelen på installasjonene: «Sove nå?» har jeg lånt fra barnetvprogrammet «Drømmehagen». Dette er barne-tv utviklet for de yngste barna. Repetisjon er et sentralt virkemiddel i serien og hver episode avsluttes med at alle figurene legger seg og fortelleren sier: «Sove nå». Jeg opplever denne avslutningen som at nå er dagen over for alle i Drømmehagen og de som ser på. Nå skal alle sove. Jeg har valgt å sette et spørsmålstegn etter «Sove nå», – for er det det som skal skje? Kanskje barn skal på reiser og drømmejakt mellom puter og dyner? Kanskje skal en liten kropp rulle seg inn i dyna, gjemme seg  eller kjenne på variasjoner i putestoffet? Kanskje er det nye landskap som skal erobres eller nye former som skal bygges? At installasjonen skal reorganiseres og får nye uttykkskvaliteter etter barns interaksjon er jeg sikker på.  Jeg vil at barn gjennom kroppslig interaksjon med installasjonen skal få utforske form, materialitet, tekstur, objektenes vekt og bevegelsespotensiale samt komposisjon i rom.

OBJEKT/FORM: Jeg har valgt puter og dyner som objekter da dette er kjente hverdagsobjekter for barn. Jeg har holdt meg til kvadrater og rektangler som grunnform. Dette brytes i teksturvariajoner som gar andre formuttrykk. Jeg vurderte å bruke andre grunnformer, men fordi jeg i dette prosjektet er spesielt opptatt av tekstur og materialitet har jeg valgt å forholde meg til stramme former (mitt neste kunstnerisk prosjekt skal ha større fokus på form og farge).

TEKSTUR: Jeg arbeider med tekstur i ulike tekstile kvaliteter, ved å skape flater som består av mange deler og ved bruk av ulike teknikker for å skape variasjoner i flaten.

FARGE : Jeg har valgt å holde meg til ulike variasjoner i hvitt med innslag av lys gult. Tidligere i prosessen var jeg veldig klar på at jeg skulle arbeide med ulike grønne nyanser, men etter hvert kom jeg fram til at jeg ville lage denne installasjonen i lyse farger. Kanskje fordi jeg assosierer senger og sengetøy med hvitt og rent uttrykk? Hvitt representerer også uskyld og renselse. Søvn skal gi kropp og sjel hvile. Valget av farge er et intuitivt valg som jeg senere har prøvd å finne en forklaring å ved å tenke gjennom hva hvitt representerer for meg og hvilke assosiasjoner jeg knytter til fargen og installasjonenes objekter. Jeg har også valgt å trekke inn en lys gulfarge som jeg opplever som lett og sommerlig. Dette er også gulfargen min farmors soveromsmøblement hadde (kom jeg på nå).

Jeg velger å definere mitt arbeid inn mot begrepet relasjonell estetikk. Hvor det handler om relasjoner mellom mennesker og sosiale kontekster. Det er interessant i denne sammenhengen å merke seg at min installasjon faktisk er skapt for de yngste barna i barnehagen med den hensikt at jeg skal undersøke deres interaksjon med installasjonen og ikke bare for at de skal oppleve kunstneriske uttrykk på egne premisser. Hele konteksten blir en del av verket. Min rolle som utøvende og undersøkende er et interessant perspektiv. Med dette perspektivet er det også interessant å diskutere hva som er verkets avgrensning. Er det installasjonen i form av material avgrensning, eller er det konstruksjonen av et undersøkelsesrom med installasjon, barn, og meg som forsker?

Begrepet relasjonell estetikk er knyttet til den franske kunstkuratoren og kunstkritikeren  Nicolas Bourriaud

From Relational Aesthetics – Nicolas Bourriaud (1998)

Artikkel fra Kunstkritikk om relasjonell estetikk

2 comments

  1. Biljana

    Så flott Ann-Hege at du har kommet i gang med installasjonen! Etter vårt møte har jeg tenkt på hvordan min installasjon kunna være – og jeg tenkte også på at den skulle være hvit🙂 For meg henger fargevalget sammen med valg av andre virkemidler – jeg tenker at teksturer kommer bedre frem når formene er «fargeløse» og oppmeksomheten ikke ledes bort fra de små detaljene. Dessuten tilbyr hvitt en rekke valører og nyanser, avhengig av overflate, struktur i materialet, lys og skygge. Kanskje det går an å leke med farget lys når instalasjonen skal tas i bruk?! Gleder meg å høre og se mer om prosjektet! Lykke til!

  2. annhege

    Takk for det Biljana. Lyssetting kan være spennende å jobbe med. Enig med deg i at nyansene har større spillerom med en nøytral farge som hvit. Skal bli spennende å følge ditt prosjekt videre også. Vi skal også lage en installasjon sammen synes jeg. Da kan vi jobbe med mengde og større former. Kanskje noe som kan fylles med luft?

Legg igjen en kommentar

