Å skape sammen

I dag har Iben (3år og 4 måneder) laget bilder sammen med meg. Vi startet med å velge farget kartong. Jeg fant noe papir med mønster på som jeg spurte om vi skulle klippe ut ulike former av. Iben ville ha trekanter. Jeg klippet, Iben bestemte hvor de skulle være å arket og vi limte bitene på sammen. Så tegnet Iben. Gjennom dialog kommer ulike historier fram «Pappa som leker da han var liten», «Iben med lange fletter» og «Skilpadde med egg og dråper på ryggen, med masse gress».

Gjennom praktisk tilrettelegging og dialog blir jeg en del av Ibens bildeprosess. Vi snakker sammen om det som kommer fram på arket, og om historier som ikke visualiseres, men som fortelles. Det ene tar det andre. Situasjonen er preget av framdrift, konsentrasjon og intensitet. Jeg prøver å ikke påvirke hennes valg, men har allerede gjort det flere ganger. Men er det så farlig da?

Iben eier situasjonen og jeg hjelper,  støtter, lytter, veileder og  oppmuntrer. Jeg føler at jeg på en god måte legger tilrette for hennes prosess. Underveis i prosessen prøver jeg hele tiden å tenke over min rolle. Denne bevisstheten er nok det som skiller en støttende voksen og en styrende voksen. Voksne skal støtte,- ikke styre i barns skapende prosesser, men balansegangen er ofte hårfin og kanskje også vanskelig å få øye på underveis i prosessen.

«Pappa som leker da han var liten»

«Iben med lange fletter»

«Skilpadde med egg og dråper på ryggen, med masse gress»

Etter innspill fra plinius legger jeg til en link

Zone of proximal development

One comment

  1. plinius

    Støttende eller styrende – det er vel alle læreres oppgave – å tillate Vygotskys Zone of Proximal Development. Fint formulert.

Legg igjen en kommentar

