Farmors puter

Et lite googelsøk på «pillow» før jeg skal møte min egen gode tempurpute får meg til å innse at når jeg tenker på puter så er de stort sett kvadratiske eller rektangulære. Dette bilde av beinformede hundeputer bryter med de mer tradisjonelle sofaputene.

Det kommer også til meg et klart barndomsminne om min farmors to runde puter som jeg og søstra mi lekte med. Den en var i svart velur med svart og hvitt broderi i rokokkostil. Motivet var en svart silhuett av en sittende kvinneskikkelse og en mannsskikkelse som kneler for henne. Min favoritt! Den andre var heklet i mange farger, blant annet med innslag av gull, og med «pynt» som gjorde at den var ypperlig om kake med mye godt på. Dette var min søsters favoritt. Det som er interessant for mitt prosjekt knyttet til denne barndomserindringen av farmors runde puter er at jeg nå skjønner at vi ikke forholdt oss til den funksjonen putene hadde for min farmor. For henne var dette pene, dekorative puter som lå i sofaen. For meg og søstra mi var dette lekeobjekter; – kake, prinsessepute og øy. Vi var fascinert av materialt, formen og det vi nok opplevde som noe eksklusivt. Heldigvis var vår farmor inneforstått med flerfunksjonaliteten i disse putene.

For meg er dette i forskningssammenheng en interessant barndomserindring sett i lys av evalueringsrapporten «KOMMUNIKASJONEN ER KUNSTEN Evaluering av prosjektet Klangfugl – kunst for de minste» av Jorunn Spord Borgen. Klangfugl er et kunstprosjekt hvor ulike kunstnere skaper og formidler ulike kunstuttrykk for barn under 3 år. En av de viktige kildene for inspirasjon for kunstnerne har vært egne barndomserindringer. Erfaringer fra vår barndom står sentralt for mange i kunstneriske prosesser bevisst eller ubevisst. Viktige erfaringer om verden ligger lagret i erindringene.

Da jeg for noen dager siden bestemte meg for å lage en installasjon med puter var det fordi jeg har observert at barn leker med slike hverdagobjekter. Det var først i kveld at jeg husket et ganske så sterkt forhold til farmos puter.

One comment

  1. hansontoril4

    Heia! Tenkte jeg kunne prøve meg på en kommentar. Bloggen din vokser og er kjempefin, synes du har fått fin struktur på den. Det er noe jeg sliter med. Har laget meg en blogg på bolggspot, for jeg synes det var lettere, men den har ikke sider bare post. Ellers lurer jeg på om det fremdeles er sånn at vi skal treffes fredag kl 12? Har ikke hatt kontakt med noen. Hvis du ser dette kan du ikke prøve å svare meg på min nye blogg? Teste om du kommer deg fra den på wordpress og til min nye, den er fremdeles i prøvestadiet. Hilsen Toril

Legg igjen en kommentar

